Miten I Ching-orakkelia kuullaan: Muutosten kirja!

Miten I Ching-orakkelia kuullaan: Muutosten kirja!
Sarah Peterson

Kuten buddhalaisuus sanoo: Elämä on katoavaisuutta. Elämä on muutosta.

Elämme kuitenkin usein ilman tätä tietoisuutta, ikään kuin mikään ei voisi koskaan muuttua.

Jotkin muutokset ovat ennakoitavissa ja jopa todennäköisiä .

Muut muutokset tapahtuvat päivästä toiseen täysin ennakoimattomina ja tahdostamme riippumatta.

Ja joskus käymme läpi todellisen planetaarisen muutoksen pyörteen, kuten tällä Covid-19-pandemian hetkellä.

Käyttämällä I Chingiä osallistumme aktiivisesti muutosprosessiin ja etsimme viisautta. Näin käymme vuoropuhelua muutoksen kanssa.

Mutta mitä I Ching on ja miten se voi auttaa meitä saamaan enemmän viisautta prosesseihimme? Otetaan selvää tässä artikkelissa!

Mikä on I Ching?

I Ching on yhtä vanha kuin Raamattu. Se on ainakin kolmetuhatta vuotta vanha, ja se oli konfutselaisuuden ja taolaisuuden tärkein lähde, siitä ei ole epäilystäkään, on ihmiskunnan monimutkaisin ja hienostunein oraakkelimaisen viisauden kirja.

Huolimatta tästä valtavasta idän perinteestä I Ching saapui länteen suhteellisen myöhään: alle sata vuotta sitten saksalainen sinologi Richard Wilhelm julkaisi ensimmäisen täydellisen käännöksen.

I Chingin alkuperä on kirjallisuutta edeltävä, ja sitä pidettiin pitkään filosofisena kirjana ilman ennustuskäytäntöjä. Monille se on myös henkinen opas.

Amerikkalaisen Stephen Karcherin mukaan, joka on yksi sen omaperäisimmistä kääntäjistä lännessä, I Ching on sekä " teksti, ennustusjärjestelmä ja "tie", henkinen ja mielikuvituksellinen kuri. ".

Sveitsiläinen psykoanalyytikko Carl Gustav Jung oli yli kolmenkymmenen vuoden ajan kiinnostunut I Chingistä ja näki kiinalaisen oraakkeli-tekniikan keinona tutkia alitajuntaa.

Jung kirjoitti kuuluisan johdantotekstin I Chingiin kutsuen sitä " kiinalaisen ajattelun muistomerkki ".

Jungin mukaan oraakkelin takana on ajatus siitä, että kaikella, mitä tiettynä hetkenä tapahtuu, on väistämättä juuri tuon hetken omaleimainen laatu.

Tässä I Chingin esipuheessa Jung loi perustan kuuluisalle teorialleen synkronisuudesta.

"Sillä synkronisuudella, tapahtumien samanaikaisuudella, tilassa ja ajassa, tarkoitetaan jotakin enemmän kuin pelkkää sattumaa, nimenomaan objektiivisten tapahtumien keskinäistä erikoista riippuvuutta sekä tarkkailijan tai tarkkailijoiden subjektiivisten (psyykkisten) tilojen keskinäistä riippuvuutta."

"Kaiken, mitä sillä hetkellä tapahtuu, on tarkoitus kuulua siihen välttämättömänä osana kuvaa." Ja hän antaa esimerkin, joka ensi silmäyksellä vaikuttaa jopa karikatyyrimäiseltä: "Jos kourallinen tulitikkuja heitetään maahan, ne muodostavat tuolle hetkelle ominaisen kuvion".

Jung

Jung kirjoittaa myös, että "I Ching vaatii joka hetki itsetuntemusta." Hän lisää, että "tämä kirja on pitkä kehotus luonteen, asenteiden ja motiivien huolelliseen analyysiin." "I Ching vaatii joka hetki itsetuntemusta".

Toinen suuri I Chingin ihailija, kirjailija Paulo Coelho pitää sitä " vallankumouksellinen kirja " ja kehuu häntä siitä, että hän on " vuorovaikutteinen kolme tuhatta vuotta sitten käyttämällä binäärikieltä ennen tietokonetta. ".

I Ching tarkoittaa kiinaksi klassista mutaatiokirjaa, ja se sisältää 64 lukua, jotka tunnetaan heksagrammeina.

Kuten Gustavo Alberto Corrêa Pinto kirjoittaa I Chingin brasilialaisen painoksen esipuheessa, nämä 64 heksagrammia ovat muutoksen arkkityyppisiä kuvia.

" Luonto muuttuu jatkuvasti, mutta aina samojen vuodenaikojen kautta, ei koskaan samoja kukkia, mutta aina kevät. Ilmiöitä on lukemattomia ja toisistaan erillisiä, mutta niiden taipumusta muuttua ohjaavat samat pysyvät periaatteet."

Gustavo Alberto Corrêa Pinto

I Ching: itsetuntemuksen ja mutaatioiden oraakkeli!

Varaa aika istuntoon saadaksesi vastauksesi.

Online Valitse kaupunki

I Ching: Heksagrammit

Jokainen I Chingin heksagrammi muodostuu kahdeksan trigrammin yhdistelmästä, joita kutsutaan Ba Guaksi, kiinalaisen filosofian peruskäsitteeksi, joka kirjaimellisesti käännettynä tarkoittaa kahdeksaa trigrammia tai kahdeksaa mutaatiota.

  • Baguáa käytetään myös Feng Shuissa, joka tunnetaan hyvin sen ympäristön harmonisointiin liittyvistä neuvoista.

Nämä trigrammit ovat kahdeksan mahdollista Yin (feminiininen) ja Yang (maskuliininen) energian yhdistelmää. kolmessa kahdentyyppisessä rivissä (rikkinäiset tai muokattavat merkitsevät Yiniä ja kokonaiset tai vahvat Yangia).

Klassisen Ba Guan kahdeksaa trigrammia kutsutaan perinteisesti nimellä Taivas, maa, vesi, tuli, tuuli, järvi, ukkonen ja vuori. .

Ne ovat niin tärkeitä idässä, että jotkut maat käyttävät niitä lipuissaan: Vietnamin lipussa on tulen trigrammi, ja Etelä-Korean kansallisessa tunnuksessa on sarja neljästä trigrammista - taivas, vesi, maa ja tuli.

Brasilialainen instrumentaalimusiikkiryhmä Uakti, jolla on ollut lähes 40 vuoden ura, on omistanut kokonaisen albumin I Chingille, ja sitä voi kuunnella täällä samalla kun luet artikkelia 🙂 🙂 I Ching on brasilialainen instrumentaalimusiikkiryhmä, jolla on ollut lähes 40 vuoden ura.

I Ching Oracle - rakkaudesta itsetuntemukseen

I Ching on yli kolmetuhatta vuotta vanha oraakkeli, jonka viisaus sisältyy muutosten kirjaan, joka on Kiinan vanhin kirja.

I Ching auttaa sinua saamaan vastauksen muotoilemalla kysymyksen selkeällä, objektiivisella ja suoralla tavalla tärkeästä asiasta elämässäsi tänä muutoksen tai pysähtyneisyyden aikana!

I Chingillä on filosofinen ja ennustava funktio, joka tuo meille vastauksia ja kysymyksiä elämästä itsestään joka perustuu luonnon elementteihin ja voimiin.

Ihanteellinen niille, jotka etsivät :

  • Itsetuntemus
  • Hengellisyys
  • Evoluutio ja henkilökohtainen kehitys
  • Jos olet epävarma päätöksistä
  • Saadaksesi vastauksia ja ohjeita tällä hetkellä, olipa kyse sitten rakkaudesta, terveydestä tai ammatista.

I Ching: itsetuntemuksen ja mutaatioiden oraakkeli!

Varaa aika istuntoon saadaksesi vastauksesi.

Online Valitse kaupunki

Pelaaminen I Ching

Kuva: danagarced

Kolmen vuosituhannen aikana, jolloin I Chingiä on käytetty oraakkeleina, vastausten saamiseksi on käytetty erilaisia menetelmiä, kuten tikkuja, kolikoita ja viime aikoina myös verkko-ohjelmia.

Vaikka kaikki nämä kuulemismuodot ovat päteviä Muinaisessa Kiinassa perinteisin kuulemismuoto oli 50 kepin tai bambunvarren käyttäminen. Kristinuskon ajoista lähtien I Chingiä on kuitenkin kuultu yksinkertaisemmin ja vähemmän rituaalisesti yksinkertaisten kolikoiden avulla.

I Chingin rituaalisemman kuulemisen kannattajat uskovat, että kehrääjäsauvojen systemaattinen jakaminen ja jakaminen sarjoihin ja osajoukkoihin vaati paljon keskittymistä ja läsnäoloa.

Käyttämällä tätä hidasta, suurta huolellisuutta ja tarkkaavaisuutta vaativaa menetelmää valmistauduttiin myös oraakkelin vastaukseen häiritsemällä omaa egoa ja siten hylkäämällä se ja avautumalla lopulta alitajunnan voimille.

Gustavo Alberto Corrêa Pinto kuvailee, miten kunnioittavasti muinaisessa Kiinassa suhtauduttiin mutaatioiden kirjaan ja sauvoihin:

"Tällä tavoin ilmaistiin kunnioitusta ja kunnioitusta oraakkelia kohtaan tiedostamattoman ilmaisukeinona, sen, mikä on meissä kaikkein totisinta, puhtainta ja olennaisinta".

Gustavo Alberto Corrêa Pinto

Yleisin tapa kuulla I Chingiä oraakkeleina on nykyään kolikoiden käyttö.

Katso myös: 21 suosittelua niiltä, jotka tekivät Access Barsin ja hyväksyvät!

Kuinka pelata I Chingiä kolikoilla

Kolmea kolikkoa heitetään kuusi kertaa, jotta saadaan kaksi trigrammia, ja lopulta muodostetaan heksagrammi, joka vastaa yhtä I Chingin 64 luvusta.

  • Kolikon toisella puolella on arvo 2 ja toisella puolella arvo 3.
  • Kolmen kolikon summa osoittaa kokonaisen yang-viivan (─), jos se on 7 tai 9, ja keskeytyneen yin-viivan (- -), jos se on 6 tai 8.
  • Kun on vähintään yksi summa, jonka tulos on 6 (yin) tai 9 (yang), yang-linjasta tulee yin ja päinvastoin.
  • Ja niinpä ensisijaisesta hahmosta syntyy toinen hahmo, jota kutsutaan johdannaiseksi.

Vaikka ensisijainen luku vastaa nykyhetkeä, johdettu luku voi viitata mahdolliseen tulevaisuuteen. Kyse on piilevistä huolista tai menneestä tilanteesta, joka on luonut nykyisen tilanteesi.

Jung itse kommentoi kuuluisassa esseessään tätä tosiasiaa, että 6:n tai 9:n summasta muodostuvat viivat aiheuttavat vastakkaisia energioita sisältävien viivojen syntymisen toisessa uudessa heksagrammissa:

"Antiikin käsityksen mukaan kuuden tai yhdeksän osoittamilla viivoilla on niin suuri sisäinen jännite, että ne muuttuvat vastakohdikseen, eli yang muuttuu yiniksi ja päinvastoin."

Jung

Stephen Karcher, englanninkielisen I Chingin hyvin omaperäisen version kääntäjä, joka on jo käännetty Brasiliassa ("Total I Ching - Myths for Mutation", Nova Era Publishing House), muistuttaa meitä siitä, että yang- ja yin-viivat ovat jo itsessään vastaus oraakkelilta. ennen kuin se edes muodostaa toisen kahdesta trigrammista:

"Perusvastaus (vahvan viivan (vakaa, ─) ja muokattavan viivan (muokattava, - -) välillä) kuvasi sitä, millainen asenne ongelmaan on omaksuttava: toimia, olla aggressiivinen, tyrkyttää tahtoaan; tai alistua, pysyä paikoillaan ja sopeutua kaikkeen, mitä tulee."

Stephen Karcher

Ensisijaisen luvun ja johdetun luvun lisäksi voidaan saada muitakin lukuja, jotka paljastuvat kolmen kolikon satunnaisessa heittämisessä kuuteen kertaan. Esimerkiksi piilotettu luku, joka saadaan vain kunkin trigramman sisäisten viivojen avulla, jotka on monistettu.

Tällä tavoin tulkinta saa uusia monitahoisia tasoja.

Perinteen mukaan, kuten sanoimme, 64 heksagrammeja saadaan seuraavasti kahdeksan trigrammin yhdistelmä - Taivas, maa, vesi, tuli, tuuli, järvi, ukkonen ja vuori. .

Eräässä toisessa I Chingin istunnossa kommentit yhdistävät nämä 64 heksagrammia viiteen prosessiin tai hetkeen, jotka kiinalaisen perinteen mukaan ovat seuraavat Puu, Tuli, Maa, Vesi, Metalli .

Kaksi trigrammia, jotka muodostavat oraakkelin vastauksen kyselyyn, muodostetaan yksi rivi kerrallaan alhaalta ylöspäin, alkaen kolme kolikonheittoa kuudesta kerrasta .

"Kaikki menetelmät heksagrammin viivojen luomiseksi luottavat sattumaan tai synkronisuuteen, joka on jotakin, joka on tietoisesi hallinnan ulkopuolella ja jonka avulla jokin voima, joka ei ole egon oma, tekee valinnan."

Stephen Karcher

Näin muodostettu alempi trigrammi vastaa oraakkelia konsultoivan henkilön sisäistä maailmaa, kun taas ylempi trigrammi vastaa ongelmaa tai ulkoista maailmaa, jonka oraakkelia konsultoiva henkilö tällä hetkellä kohtaa.

Toinen tärkeä I Chingin symboliikka on se, että 64 heksagrammia voidaan nähdä pareina. :

"64 gua- eli kuusiviivaista kaaviota muodostavat 32 paria. Näistä 23 paria eli 56 kaaviota liittyvät toisiinsa prosessilla, jota kutsutaan inversioksi tai kiertämiseksi: parin yksi hahmo muuttuu toiseksi, kun se käännetään tai käännetään keskiakselinsa ympäri. Tämä kuvastaa prosessia, jota kutsutaan HUA:ksi: asteittaista, normaalia muutosta. Se on matriisin normaali."

Stephen Karcher

" Toinen, pienempi ryhmä ", Karcher jatkaa, " edustaa "symmetrisiä pareja ". Ne eivät muutu, kun niitä käännetään tai käännetään ylösalaisin. .

Muutoksen aikaansaamiseksi jokainen yksittäinen viiva on muutettava tai muunnettava vastakohdakseen. Nämä symmetriset parit edustavat radikaalin epäjatkuvuuden vyöhykkeitä, joissa ajan virtaus katkaistaan, käännetään ympäri ja yhdistetään uudelleen eri tavalla.

Ne ovat negentrooppinen; käänteinen entropia, tilanteen lataaminen yhdistämällä se alkuperäisiin energialähteisiin. .

Mutta älkää pelästykö kaikkea tätä I Chingin monimutkaisuutta!

I Ching: itsetuntemuksen ja mutaatioiden oraakkeli!

Varaa aika istuntoon saadaksesi vastauksesi.

Online Valitse kaupunki

Muita tapoja tulkita I Chingiä

Mutaatiokirjaa voi myös konsultoida nopeasti, vain saadakseen suuntaa jossakin hetki, jolloin tarvitset välitöntä ja tarkkaa valintaa. .

"Mutaation oraakkelia käytetään perinteisesti kahdella eri, mutta toisiinsa liittyvällä tavalla. Sitä käytetään antamaan nopeita ja ytimekkäitä vastauksia kiireellisiin ongelmiin sekä tarjoamaan taustaa ja tietoa, jonka avulla voidaan ymmärtää tilannetta syvällisesti ja siten luoda tehokas strategia pitkän aikavälin suunnittelun avuksi."

Stephen Karcher

Nopean konsultaation ennustusmerkit löytyvät klassisista I Chingin sanonnoista, kuten " Viisauden sanat! Tie on auki" (ji) ja "Loukku! Tie on suljettu" (ji). " (xiong).

Mutaatioklassikko kehottaa kuitenkin myös pohdiskelemaan, ja tyypillinen iskulause tässä yhteydessä kuuluu:" Harkitse huolellisesti paikkaasi tässä mallissa ja suhdettasi siihen. ".

Toinen avain tulkintaan on ottaa huomioon generoitujen heksagrammien ja niiden parien, johdettujen ja piilotettujen lukujen kardinaalinumerot. ja yhdistää nämä numerot tapahtumiin konsultin elämässä, kun hän oli siinä iässä, jota heksagrammeissa tai luvuissa olevat numerot osoittavat.

I Ching neuvoo: " Katsokaa, minkä ikäisiä ja millaisiin tapahtumiin nämä luvut viittaavat henkilökohtaisten yhteyksien osalta. ".

"Olemme vasta alkaneet ymmärtää sitä neliulotteista tapaa, jolla kuvat liikkuvat tässä monimutkaisen ja vihjailevan mutaation ja muodonmuutoksen matriisissa."

Stephen Karcher

Paulo Coelho sanoo, että I Ching " on neuvonantaja - ei opas ".

Neuvonantajalla on oltava viisautta etsivän asento.

I Ching - Muutosten kirja kautta historian

Osa I Chingistä, kaiverrettu kiveen, Beilin-museossa, Kiina.

Muinaisessa Kiinassa tätä etsintää edustivat rituaalit:

"Neuvonantaja istui aina etelään päin, auringon, valon alueelle (Li, tulen trigrammi, sijaitsee etelässä, myöhemmän taivaan järjestyksessä), aivan kuten hallitsijat tekivät myöntäessään audienssia. Ulkoinen asento symbolisoi sisäistä asennetta. Kääntyminen valoa kohti tarkoittaa kääntymistä sitä kohti, mikä mahdollistaa näkemisen ja ymmärtämisen".

Gustavo Alberto Corrêa Pinto

Corrêa Pinto selittää, että muinaisessa Kiinassa I Chingin rituaaliseen käyttöön kuului myös suitsukkeiden käyttö oraakkelin kuulemisen aikana:

"Suitsuketta käytettiin konsultaation aikana, kuten suuressa osassa muitakin riittejä. Sitä pidettiin puhdistavana elementtinä ja se edusti myös sinnikkyyttä, koska se paloi vakaasti. Ennen kuin konsulttimies aloitti tikkujen jakamisen, hän kumartui kolme kertaa ja otti viisikymmentä tikkua oikeaan käteensä ja kuljetti ne kolme kertaa suitsukkeen savun läpi liikkeellä.pyöreä, myötäpäivään".

Gustavo Alberto Corrêa Pinto

Kirjailija Paulo Coelho neuvoo meitä vielä mystisempi suhtautuminen rukoukseen :

"On aina rukoiltava etukäteen ja pyydettävä Jumalaa puuttumaan kolikoiden putoamiseen ja antamaan meille opastusta, jota tarvitsemme sillä hetkellä." "Se on hyvä asia."

Paulo Coelho

Joka tapauksessa asento konsultin viisauden etsimistä varten on yhtä välttämätön kuin avoin mielentila, Corrêa Pinto sanoo: "Hänen lähestymisensä vaatii nöyryyttä, vilpittömyyttä ja innostusta." .

Tässä tulemme I Chingin tärkeään kohtaan: oraakkelille esitetyn kysymyksen muotoilu .

Kaikki alkaa mielen ja sydämen hiljentäminen ja löytää paikka, jossa konsulentti tuntee olonsa mukavaksi esittää oraakkelille kysymyksen, kuten Stephen Karcher neuvoo:

"etsi rauhallinen paikka. hiljennä mielesi varovasti. järjestä kuulemista varten valitsemasi materiaali".

Stephen Karcher

E Karcher kehottaa myös käyttämään mielikuvitusta :

"Perinteinen mielikuva tästä on, että kuvittelet itsesi pieneen puuveneeseen, joka kelluu tyynellä sinisellä merellä. Kellut varovasti eteenpäin ja ajelehdit, kunnes et enää näe maata."

Katso myös: 13 askelta, joiden avulla voit henkistää itsesi ja saada maailmankaikkeuden vastauksen.

Stephen Karcher

Corrêa Pinto muistelee, että:

"Ennen kuin kysytään oraakkelilta, kysymys on hiottava, kaikki epätarkkuuden reunat on karsittava, kunnes saavutetaan piste, jossa vain olennainen ydin paistaa läpi, kirkkaana ja yksinäisenä."

Gustavo Alberto Corrêa Pinto

Stephen Karcher kehottaa samansuuntaisesti muotoilemaan kysymyksen seuraavasti selkeällä ja täsmällisellä tavalla :

"sisäänpääsysi Mutaation maailmaan tapahtuu kysymyksen kautta. tämä aloittaa luovan prosessin, jossa puhut hengelle ja koet sen vaikutukset siihen, mitä tietäjät kutsuvat mielen-sydämeksi (xin). peruskokemus Mutaatiota käyttäessäsi on tunne siitä, että sinut nähdään ja arvostetaan. se heijastaa sitä, mitä perinteisessä maailmassa kutsuttiin henkien ystävyydeksi."

Stephen Karcher

Karcher lisää:

"prosessin ensimmäinen vaihe on esittää ongelma kysymyksenä. tähän kannattaa käyttää aikaa. mitä selkeämpi kysymys on ja mitä paremmin ymmärrät kysymyksessä olevat seikat, sitä tarkempi ja syvällisempi Mutation-vastaus voi olla."

Stephen Karcher

Silti Stephen Karcher auttaa meitä muotoilemaan messut strategiat kysymyksen muotoilemiseksi I Chingille. :

"Muotoile kysymys mahdollisimman selkeästi. Pohjaa se siihen, mitä haluat tehdä. Etsi raja, paikka, jossa haluat sulautua epävarmuuteen. Tehokas muotoilu on: "Mitä jos tekisin X?", "Mitä tapahtuisi, jos minä ..." tai "Miten minun pitäisi suhtautua ..." Jos olet hämmentynyt koko tilanteesta, voit pyytää kuvaa: "Mitä tässä tapahtuu? Anna minulleJos olet todella juuttunut dilemmaan, voit pyytää kuvaa jokaisesta vaihtoehdosta. Voit myös pyytää strategiaa: "Miten voin parhaiten saavuttaa X:n? Mutaatio tarjoaa sinulle symbolin, joka tekee sinut tietoiseksi ja auttaa sinua yhdistymään tilanteessa vaikuttaviin salattuihin voimiin, ajan henkiin".

Stephen Karcher

Corrêa Pinto muistuttaa meitä, että kysymys oraakkelin saa sisältää vain yhden aiheen :

"Jos kysymykseen liittyy kaksi tai useampia aiheita, se on jaettava niin moneksi kysymykseksi kuin siinä on tarkoituksenmukaisia merkitysytimiä. Jokaisessa kysymyksessä on siis tiedusteltava vain yhtä asiaa."

Gustavo Alberto Corrêa Pinto

Toinen neuvo, jonka Corrêa Pinto antaa meille siitä, miten muotoilla kysymys I Chingille, on, että sen tulisi olla seuraava. mahdollisimman lyhyt ja ytimekäs :

"Kun ihmisen täytyy puhua paljon sanoakseen jotain, se johtuu siitä, että joko hänen tietonsa ei ole vielä saavuttanut täyttä kypsyyttään tai hän dissimuloi, mikä tarkoittaa, että hän pyrkii estämään tietonsa syntymisen. Dissimulointi on tietämättömyyttä, joka pyrkii ylläpitämään tietämättömyyttä."

Gustavo Alberto Corrêa Pinto

Ainoastaan kunnioittava asento I Chingiä kohtaan ja sitoutuminen kaikkien ja kaiken hyvään kysymystä muotoillessanne takaavat, että oraakkelin hyödyllinen ja hedelmällinen vastaus , kuten Karcher kirjoittaa:

"Perinne sanoo, että kirja vastaa selvästi todelliseen tarpeeseen, mutta ei anna käyttää itseään pahoihin tai manipuloiviin tarkoituksiin. On olemassa todellinen, hyvin sympaattinen henki, jota on kohdeltava kunnioittavasti."

Stephen Karcher

Corrêa Pinto muistuttaa, että perinne oli pitää Mutaatiokirjaa erehtymättömänä :

"Kiinalaisen perinteen mukaan oraakkeli ei koskaan petä. Sen vastaukset ovat aina selkeitä ja tarkkoja; meidän ymmärryksemme on kuitenkin usein sameaa ja sekavaa. Oraakkeli näyttää meille aina, mitä se on; me emme kuitenkaan useinkaan näe, mitä se kertoo meille.Kaikki esteet ja esteet vastauksen ymmärtämiselle ovat meissä itsessämme eivätkä oraakkelissa. Tietämättömän ilmentymänä oraakkeli käyttää symbolista kieltä, joka on ominaista tiedostamattomalle, eikä rationaalista puhetta, jota tietoinen tavallisesti käyttää. Jotta merkitys selkiytyisi, meidän on opittava yhdistämään nämä kuvat toisiinsa.symbolista, sen sijaan, että ne yritettäisiin tulkita niille vieraiden mallien mukaan.".

Gustavo Alberto Corrêa Pinto

Stephen Karcher neuvoo neuvojaa jättämään oraakkelin vastauksen antamatta. resonoi sisälläsi, äläkä epäröi kysyä uusia kysymyksiä. :

"Harkitse tarkkaan oraakkelin vastausta: anna sen liikkua sydämessäsi, kuten perinne sanoo. Jos kuitenkin herää uusia kysymyksiä, älä epäröi kysyä niitä. Mutaatio kutsuu tällaiseen vuoropuheluun. Hitaasti se muuttaa tapaa, jolla ajattelemme ongelmistamme, ja vie meidät yhä syvemmälle symbolien maailmaan."

Stephen Karcher

Corrêa Pinto kirjoittaa seuraavaa

"Ja hän kehottaa meitä pitämään mutaatiokirjaa elävänä olentona: "oraakkeli ei ole informaatiokone, vaan elävä olento, joka sisältää korkeinta viisautta ja myötätuntoa".

Gustavo Alberto Corrêa Pinto

Oraakkeli auttaa meitä usein näkemään tilanteen uudesta näkökulmasta. ennennäkemätön ja syvempi kuten Stephen Karcher toteaa:

"Mutaatioperinne toimii ensisijaisesti päätöksenteon apuvälineenä. Se muokkaa tietoisuuttasi tilanteesta, avaa ja syventää sitä, tuo sinut kosketuksiin niiden paikkojen kanssa, joissa luova energia on aktiivista ja käytettävissä. Konsultaatioprosessin kautta olemme vuorovaikutuksessa piilevien voimien kanssa, muodostamme hetken (shi) ja löydämme tehokkaimmat tavat toimia".

Stephen Karcher

Stephen Karcherin käännös kiinalaisesta oraakkelista on koottu teokseen "Kieli ja elämä". "Total I Ching - Myytit mutaatiota varten" ja tämä on varsin rohkea käännöshanke, jossa Karcher sanoo käyttäneensä "ennustuskielellä" ja että "vaikka se perustuu laajaan tutkimustyöhön, kyseessä on runollinen käännös, ei historiallinen käännös".

Stephen Karcherin yhteys I Chingiin syntyi ennakoivan unen kautta: hän haaveili kirjakaupasta, jossa hän voisi aikanaan käydä fyysisesti Vancouverin kaupungissa Kanadassa.

Siellä hän löysi saksalaisen sinologin Richard Wilhelmin tekemän I Chingin käännöksen, jonka jungilainen Cary Baynes oli kääntänyt englanniksi. Tämä kohtaaminen muutti hänen elämänsä lopullisesti.

Tässä suuressa käännösprojektissa Stephen Karcher pyrki tutkimaan seuraavia asioita. " Mutaation hahmojen taakse kätkeytyvät myytit ja rituaalit, jotka ovat yhtä eklektisiä ja ikonoklastisia ja joissa yhdistyvät arkaaiset, klassiset ja filosofiset merkitykset. " .

Karcherin mukaan I Chingiä käyttämällä lakkaamme olemasta muutoksen uhreja: "... Mutaatiota käyttämällä osallistumme aktiivisesti tähän luovaan prosessiin sen sijaan, että olisimme sen passiivisia ja vastahakoisia uhreja. ".

"Tällaisen paradigman muutoksen jälkeen", Karcher kirjoittaa,

"Maailma on erilainen, emme voi palata takaisin. Voimme kuitenkin yrittää yhdistää uuden maailman, jossa elämme, ja sen ajattoman maailman, josta tulimme."

Stephen Karcher

Stephen Karcher kirjoittaa, että muinaisessa kiinassa ei ole sanaa sattumalle nykyaikaisessa merkityksessä merkityksettömänä toimintana tai satunnaisena tapahtumana. Hän lisää:

"Jokaisella sattumalla on merkitys. Muinaisille tietäjille sattuma oli kyky toimia spontaanisti tai näkymättömän voiman vaikutuksesta. Ennustamisessa tämä sattuma tai sattuma on hengen kulkuneuvo, mahdollisuus, että kohtalosi puhuu sinulle."

Stephen Karcher

Karcherin mielestä kiinalaisen oraakkelin vastaus neuvonantajan kysymykseen " opettaa sinulle kohtaloa (ming), jonka Taivas antaa sinulle, ja auttaa sinua seuraamaan synnynnäistä luontoasi (jing). " Hän lisää: " Yhteyden luominen tai "polulla" oleminen tarkoittaa merkityksen, ilon, yhteyden, vapauden, myötätunnon ja luovuuden kokemista. ".

" Mutaation käyttäminen sään mukaan, oli se sitten suuri tai pieni. ", Karcher kirjoittaa, " ja pysymällä yhteydessä Tiehen, voit kerätä 'DE:tä', voimaa toteuttaa itseäsi, tulla siksi, miksi oletat itsesi, ja siten täyttää synnynnäisen kohtalosi."

Karcher kiinnittää huomiota paradoksiin, joka vallitsee aikamme välillä, joka hylkää ja torjuu ajatuksen uhrauksesta, joka toisaalta on luontainen ja implisiittinen käsite mutaatiossa:

"Mikään ajatus ei ole niin vieras modernille herkkyydelle kuin uhrauksen myyttisyys: mikään ajatus ei ole niin tärkeä mutaation toiminnan ymmärtämiseksi." Hän toteaa lopuksi: "Nämä ovat aikoja, jolloin meitä kutsutaan uhraamaan vanha identiteettimme, jotta voisimme osallistua uuden tulemiseen."

Stephen Karcher

Kuinka kuulla I Chingiä oikean käännöksen kanssa?

Kumpaa pitäisi käyttää, saksalaisen sinologin Richard Wilhelmin työhön perustuvaa käännöstä?

Tämä on historiallisesta näkökulmasta katsottuna perustavanlaatuinen teos, ja se on läpäissyt takakääntämisen lakmustestin, kuten Richard Wilhelm itse kertoo: "saksan kielestä käännetty takaisin kiinaksi, ja hyväksyisimme käännöksen vasta, kun tekstin koko merkitys on luotu uudelleen." .

Vai valitsetko Stephen Karcherin arkeologisen, mytologisen, mielikuvituksellisen, runollisen ja jumaluusopillisen käännöksen?

Vastauksen antaa amerikkalainen Belinda Doveston, jolla on I Ching Café -kanava YouTubessa: meidän on käytettävä molempia versioita!

Hän vertailee näitä kahta versiota ja sanoo, että Richard Wilhelmin käännös on mentaalinen lähestymistapa, selkeä, jäsennelty, yang ja projisoi aivojen vasenta puolta. Hänen mielestään tämä on ehkä paras teksti aloittaa matka I Chingin parissa.

Toisaalta Stephen Karcherin käännöksessä on Belinda Dovestonin mukaan feminiininen, yin, arkkityyppinen, arkeologinen, mytologinen ja symbolinen, intuitiivinen lähestymistapa, ja se edustaa aivojen oikeaa osaa.




Sarah Peterson
Sarah Peterson
Sarah Peterson on mielenterveyden puolestapuhuja, kirjailija ja puhuja, joka on intohimoinen terveen työpaikan kulttuurin luomiseen. Hän on koulutukseltaan psykologian maisteri, ja hän on työskennellyt henkilöstöhallinnossa yli kymmenen vuoden ajan keskittyen työntekijöiden hyvinvointiohjelmiin ja mielenterveyden tukemiseen. Sarah aloitti matkansa mielenterveyden edistämiseen koettuaan työuupumusta ja ahdistusta omalla urallaan. Nyt hän on omistautunut lisäämään tietoisuutta mielenterveyden merkityksestä työssä ja tarjoamaan käytännön vinkkejä ja resursseja auttaakseen yksilöitä ja organisaatioita edistämään henkistä hyvinvointia. Saaran töitä on käsitelty useissa julkaisuissa, ja hän puhuu usein konferensseissa ja tapahtumissa jakaakseen asiantuntemustaan.